30 Σεπτεμβρίου 2023

Ηλεκτρικά πατίνια: Επικίνδυνη μόδα στους δρόμους




Τα ηλεκτρικά πατίνια αποκτούν όλο και περισσότερους χρήστες, γεγονός που αλλάζει την εικόνα των μετακινήσεων εντός των αστικών ιστών. Η ευελιξία και το χαμηλό κόστος που προσφέρουν, τα καθιστούν όλο και πιο δημοφιλή επιλογή σε όλες τις ηλικίες.


Η αύξηση στη χρήση των πατινιών είχε ως αναπόφευκτη συνέπεια την αύξηση των ατυχημάτων στα οποία εμπλέκεται ένα ηλεκτρικό πατίνι. Τον περασμένο Απρίλιο μάλιστα, δύο άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους σε δυστυχήματα με πατίνια σε Πάρο και Μύκονο.


Στη Θεσσαλονίκη, παρά την αύξηση στη χρήση των ηλεκτρικών πατινιών, ο αριθμός των ατυχημάτων είναι μικρός ενώ μέχρι στιγμής δεν έχει καταγραφεί θανατηφόρο ατύχημα.



Ωστόσο, προκαλεί ανησυχία το γεγονός πως αναβάτες ηλεκτρικών πατινιών επιλέγουν να κινούνται χωρίς κράνος, να οδηγούν ανάποδα σε δρόμο ή να κάνουν επικίνδυνους ελιγμούς σε κεντρικές οδούς ή ακόμη και κινούνται με ταχύτητες που αγγίζουν τα 100 χλμ/ώρα στον Περιφερειακό.
«Φαρ ουέστ η κατάσταση με τα πατίνια στους δρόμους»

«Η κατάσταση με τα πατίνια στους δρόμους είναι φαρ ουέστ, είναι όλα χύμα». Αυτό τόνισε στο Thestival o καθηγητής στο Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, ειδικός σύμβουλος της Ελλάδας και της Ευρώπης σε ελέγχους οδικής ασφάλειας, κ. Νίκος Ηλιού.


Όπως τόνισε, «πέρα από κάποιους στοιχειώδεις κανόνες, δεν υπάρχουν ουσιαστικοί κανόνες που να καθορίζουν με σαφήνεια το πλαίσιο για την κίνησή τους στο οδικό δίκτυο».

«Αυτή τη στιγμή κινδυνεύουν όλοι. Αυτοί που κινούνται με πατίνια, οι πεζοί, ενώ ο κίνδυνος να συγκρουστεί ένα πατίνι με ένα άλλο όχημα είναι εξαιρετικά πιθανός», επεσήμανε επίσης ο κ. Ηλιού.

Για να βελτιωθεί η κατάσταση, σύμφωνα με τον ίδιο, θα πρέπει να υπάρξουν ξεκάθαροι κανόνες που θα ορίζουν με σαφήνεια το πλαίσιο κίνησης των πατινιών, αλλά και αυστηροί έλεγχοι για την τήρηση των κανόνων αυτών. Τόνισε δε πως είναι επιτακτική η δημιουργία υποδομών για τη μικροκινητικότητα.
«Το πατίνι είναι μικρό όχημα αλλά μεγάλης επικινδυνότητας»

«Το πατίνι είναι μικρό όχημα αλλά μεγάλης επικινδυνότητας», σημείωσε μιλώντας στο Thestival η πρόεδρος του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς», κ. Βασιλική Δανέλλη- Μυλωνά.

Όπως είπε, εφόσον οι χρήστες ηλεκτρικών πατινιών δεν τηρούν τους στοιχειώδεις κανόνες για την ασφαλή κίνησή τους είναι εκτεθειμένοι σε ένα ατύχημα, ενώ την ίδια ώρα γίνονται επικίνδυνοι για τους πεζούς.

Παράλληλα, στάθηκε στο γεγονός πως τα ηλεκτρικά πατίνια αρχίζουν να γίνονται ιδιαίτερα δημοφιλή στις μετακινήσεις των ανηλίκων. «Σε καμία περίπτωση ένα ηλεκτρικό πατίνι δεν είναι παιχνίδι. Θα πρέπει οι γονείς να ενημερώνουν τα παιδιά τόσο για τους κινδύνους που υπάρχουν, όσο και για τους κανόνες που θα πρέπει να εφαρμόζουν», δήλωσε και τόνισε πως πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στην εκπαίδευση και ευαισθητοποίηση όλων γύρω από τη χρήση των ηλεκτρικών πατινιών.

Ένα ακόμη πρόβλημα που παρατήρησε η κ. Δανέλλη – Μυλωνά, είναι η μέγιστη ταχύτητα των ηλεκτρικών πατινιών, τα 25χλμ/ ώρα. «Η ταχύτητα αυτή είναι μεγάλη για τους πεζούς, αλλά μικρή όταν κινούνται ανάμεσα στα αυτοκίνητα», είπε.
«Είμαστε σε καλό επίπεδο στη Θεσσαλονίκη» – Οι κανόνες για τα ηλεκτρικά πατίνια

«Θεωρώ ότι είμαστε σε ένα καλό επίπεδο στη Θεσσαλονίκη. Δεν έχουμε πληθώρα παραβάσεων στη χρήση των ηλεκτρικών πατινιών», δήλωσε στο Thestival η Διευθύντρια της Τροχαίας Θεσσαλονίκης, Παρασκευή Παπαγεωργοπούλου και πρόσθεσε πως «ούτε τα σοβαρά ατυχήματα με πατίνια είναι συχνό φαινόμενο στη Θεσσαλονίκη».

Εν συνεχεία, περιέγραψε το πλαίσιο κίνησης των ηλεκτρικών πατινιών στους δρόμους:

«Τα ηλεκτροκίνητα πατίνια, ή όπως αναφέρει και ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, τα Ελαφριά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα, χωρίζονται σε δύο βασικές κατηγορίες: Εάν έχουν ταχύτητα μέχρι 6χλμ/ωρα, κυκλοφορούν ως πεζοί, άρα ισχύει για εκείνους ό,τι ισχύει για τους πεζούς. Η χρήση τους επιτρέπεται σε άτομα άνω των 6 ετών.

Εκείνα που έχουν μέγιστη ταχύτητα από 6 έως 25 χλμ/ώρα, θεωρούνται και κυκλοφορούν ως ποδήλατα. Η χρήση τους επιτρέπεται σε άτομα άνω των 15 ετών. Σε αυτές τις περιπτώσεις θα πρέπει ο οδηγός τους να έχει ένα νομιμοποιητικό έγγραφο μαζί τους, αναφορικά με την ταυτότητά του, έτσι ώστε αν ο τροχονόμος τον σταματήσει για έλεγχο, να μπορεί να επιδείξει κάποιο έγγραφο», είπε η κ. Παπαγεωργοπούλου.

Σε ό,τι αφορά στα Ελαφριά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα, οι κανόνες που ισχύουν είναι οι εξής:Αυστηρά κίνηση σε ποδηλατόδρομους, όταν υπάρχουν, διαφορετικά στο άκρο δεξιό της οδού.
Υποχρεωτικά οι αναβάτες να κρατούν με δύο χέρια το τιμόνι, εκτός αν θέλουν να κάνουν σήμα για την αλλαγή της κατεύθυνσης.
Υποχρεωτική χρήση κράνους σε όλες τις κατηγορίες τους.
Υποχρεωτική χρήση αντανακλαστικού ρουχισμού το βράδυ.
Να είναι εφοδιασμένα με ηλεκτρικό κουδούνι, προκειμένου να κάνουν αισθητή την παρουσία τους και να ειδοποιούν άλλα οχήματα ή πεζούς
Υποχρεωτικά λευκό η κίτρινο φως μπροστά, αντανακλαστικό κόκκινο φως πίσω.
Απαγορεύεται η κίνηση σε οδούς με επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας άνω των 50χλμ/ώρα.
Απαγορεύεται η χρήση κινητού ή ακουστικών από τους αναβάτες όταν είναι εν κινήσει, εκτός αν το κινητό είναι τοποθετημένο σε ειδική βάση για να είναι σε ανοιχτή ακρόαση.
Απαγορεύεται να μεταφέρουν επιβάτη στο ηλεκτρικό πατίνι. Είναι αυστηρά προσωπική η χρήση τους
Απαγορεύεται η στάθμευση σε ράμπες ΑΜΕΑ.
Ο οδηγός να μην έχει καταναλώσει αλκοόλ

Παράλληλα, η κ. Παπαγεωργοπούλου απηύθυνε έκκληση στους οδηγούς των πατινιών «να κάνουν, όσο μπορούν, αισθητή την παρουσία τους» και έστειλε σαφές μήνυμα πως «για τους οδηγούς των ηλεκτροκίνητων πατινιών ό,τι ισχύει και για όλους τους υπόλοιπους οδηγούς. Πρέπει να σέβονται τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας».

*Το κείμενο δημοσιεύτηκε στην ειδική έντυπη έκδοση του Thestival για την 87η ΔΕΘ




https://www.thestival.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΠΑΡΑΚΑΛΟΥΜΕ ΜΗ ΓΡΑΦΕΤΕ GREEKGLISH !