16 Ιουλίου 2023

Ανθρωποκυνηγητό διαρκείας στη Βόρεια Ελλάδα για τους διακινητές προσφύγων




Στις αρχές Ιουλίου, ένας 68χρονος που οδηγούσε το πρωί για να πάει στη δουλειά του, έχασε ακαριαία τη ζωή του όταν ένα αυτοκίνητο που κινείτο στο αντίθετο ρεύμα έπεσε πάνω του. Ηταν το δεύτερο θανάσιμο τροχαίο που σημειώθηκε σε διάστημα τριών μηνών εξαιτίας της επικίνδυνης οδηγικής συμπεριφοράς φερόμενων ως διακινητών μεταναστών. Ο φόρος αίματος ήταν πολύ μεγαλύτερος το Πάσχα, σε ένα παρόμοιο περιστατικό στην Εγνατία Οδό, κοντά στην Αλεξανδρούπολη. Στην προσπάθειά του να διαφύγει τον αστυνομικό έλεγχο, ένας άνδρας που μετέφερε 10 μετανάστες «στοιβαγμένους» σε ένα όχημα, εμβόλισε το περιπολικό, ανέπτυξε ταχύτητα, και μπήκε στο αντίθετο ρεύμα. Απέναντί του βρέθηκε το αυτοκίνητο ενός 46χρονου πατέρα δύο παιδιών. Από την πρόσκρουση σκοτώθηκαν ο οδηγός, ο φερόμενος ως διακινητής και τέσσερις μετανάστες.

Το ζήτημα απασχολεί εδώ και πολλά χρόνια την περιοχή της Βορείου Ελλάδος. Ωστόσο, το τελευταίο διάστημα οι αρχές διακρίνουν κάποια μοτίβα που φαίνεται να χρησιμοποιούν οι διακινητές, τα οποία θέτουν σε κίνδυνο τη ζωή τόσο των διακινούμενων όσο και των άλλων οδηγών και επιβατών. Οπως περιγράφει, μιλώντας στην «Κ», ο Αντώνης Πασχάλης, διευθυντής του γραφείου περιφερειάρχη Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης και μέλος του ΔΣ της Εγνατίας Οδού ΑΕ, αυτό που παρατηρείται είναι στο τιμόνι του οδηγού-διακινητή να κάθονται αλλοδαποί, αιτούντες άσυλο οι ίδιοι, που τις περισσότερες φορές δεν διαθέτουν άδεια οδήγησης, δεν έχουν καν την ικανότητα να οδηγούν καλά αλλά ούτε και τη γνώση να λειτουργούν σε περιβάλλον κλειστού αυτοκινητόδρομου. «Εχουμε παρατηρήσει να εισέρχονται στην Εγνατία Οδό, στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας, είτε γιατί θέλουν να αποφύγουν την αστυνομική καταδίωξη, είτε ακόμα γιατί μπερδεύονται», σημείωσε, προσθέτοντας πως τα προηγούμενα χρόνια η διακίνηση γινόταν και από Ελληνες αλλά και με τη χρήση άλλου είδους οχημάτων.

Νεαροί ή και ανήλικοι με ενοικιαζόμενα ΙΧ

Αστυνομικές πηγές περιγράφουν στην «Κ» πως οι οδηγοί πλέον είναι συνήθως αλλοδαποί και άτομα νεαρής ηλικίας -κάποιες φορές και ανήλικοι- που τους χρησιμοποιούν τα κυκλώματα, παρότι δεν γνωρίζουν να οδηγούν καλά και αδυνατούν να αντιδράσουν σε δύσκολες συνθήκες.

Το καινούργιο στοιχείο που συναντούν οι αρχές το τελευταίο διάστημα, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, είναι η χρήση ενοικιαζόμενων αυτοκίνητων. «Πολλές φορές τα αυτοκίνητα είναι νοικιασμένα από νόμιμα γραφεία. Μπορεί να εμφανίζεται κάποιος ημεδαπός να τα νοικιάζει και έπειτα να τα παραλαμβάνει ο αλλοδαπός που κάνει τη διακίνηση». Οπως αναφέρουν, τα οχήματα με τα οποία μεταφέρονται οι μετανάστες διαφέρουν. «Υπάρχει ευρεία γκάμα. Στις περισσότερες περιπτώσεις είναι επιβατικά, κάποιες άλλες φορτηγά με ειδικές κρύπτες, ενώ χρησιμοποιούνται και ταξί». Δεν είναι ακόμα λίγες οι περιπτώσεις που τα αυτοκίνητα μπορεί να είναι κλεμμένα ή να φέρουν κλεμμένες ή πλαστές πινακίδες. «Κάθε περίπτωση είναι διαφορετική», τονίζουν.

Γνώστες του τρόπου που λειτουργούν τα κυκλώματα περιγράφουν πως οι διακινητές παραλαμβάνουν, έπειτα από συνεννόηση, τους μετανάστες από συγκεκριμένα σημεία στην περιοχή του Εβρου. Αρχικός προορισμός είναι η Θεσσαλονίκη και κάποιες φορές και η Αθήνα, ενώ τελικός στόχος είναι -τις περισσότερες φορές- κάποια χώρα του εξωτερικού.

Μέχρι τις 12 Ιουλίου, η αστυνομία είχε καταγράψει 33 συλλήψεις διακινητών που μετέφεραν παράτυπους μετανάστες προς την ενδοχώρα.

Οπως αναφέρουν αστυνομικές πηγές στην «Κ», η αστυνομία προσπαθεί να εντοπίσει τα σημεία που γίνεται η παραλαβή των μεταναστών, ενώ ελέγχει και την περιοχή. «Εχουμε πληθώρα περιπτώσεων. Ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες που η στάθμη του ποταμού Εβρου είναι χαμηλή, οι διακινήσεις γίνονται καθημερινά». Ηδη μέχρι τις 12 Ιουλίου, η αστυνομία έχει καταγράψει 33 συλλήψεις διακινητών που μετέφεραν παράτυπους μετανάστες προς την ενδοχώρα.

«Η ελληνική αστυνομία έχει πυκνώσει του ελέγχους», σημειώνει ο κ. Πασχάλης. Απαντώντας στην κριτική που δέχονται οι αρχές για τις καταδιώξεις, διευκρινίζει πως είναι υποχρέωση της αστυνομίας να καταδιώκει οχήματα που δεν σταματούν στο σήμα που δίνει. Ο ίδιος πάντως παραδέχεται πως παρά τις αυξημένες περιπολίες και τις προσπάθειες των αρχών, πρόκειται για ένα φαινόμενο που αντιμετωπίζεται πολύ δύσκολα. «Το βασικό είναι η όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματική φύλαξη των συνόρων και η μείωση των ροών», λέει.

Το ζήτημα της επικίνδυνης οδήγησης φερόμενων ως διακινητών τέθηκε σε ξεχωριστή σύσκεψη που διοργάνωσε η Περιφέρεια με την παρουσία των αστυνομικών διευθυντών και εκπροσώπων του ΔΣ της Εγνατίας. Οπως σημείωσε ο κ. Πασχάλης, προτάθηκαν ήδη κάποια μέτρα αντιμετώπισης, τα οποία εξετάζονται από τις αρμόδιες υπηρεσίες προκειμένου να διαπιστωθεί αν μπορούν να εφαρμοστούν σύμφωνα με το ισχύον νομικό πλαίσιο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΠΑΡΑΚΑΛΟΥΜΕ ΜΗ ΓΡΑΦΕΤΕ GREEKGLISH !