26 Σεπτεμβρίου 2012

Ομιλία της Κατερίνας Μάρκου για το νομοσχέδιο «Επείγουσες ρυθμίσεις επενδυτικών σχεδίων


Ομιλία της Κατερίνας Μάρκου για το νομοσχέδιο «Επείγουσες ρυθμίσεις επενδυτικών σχεδίων του ν.3908/2011 και Π.Δ. 33/2011» του Υπουργείου Μακεδονίας και Θράκης
Το νομοσχέδιο για τη μεταφορά της αρμοδιότητας υποδοχής και επεξεργασίας αιτημάτων ένταξης στον επενδυτικό νόμο από το Υπουργείο Ανάπτυξης στο νεοσυσταθέν Υπουργείο Μακεδονίας και Θράκης, για σχέδια που αφορούν στη Βόρεια Ελλάδα, συζητήθηκε σήμερα στην Ολομέλεια της Βουλής.


Η ειδική αγορήτρια της Δημοκρατικής Αριστεράς Κατερίνα Μάρκου, βουλευτής Β´ Θεσσαλονίκης, κατά την εισήγηση της αναφέρθηκε στην ανάγκη για αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου της χώρας, «ώστε να γίνει η Ελλάδα επενδυτικό κέντρο για πραγματικές οικονομικές δραστηριότητες που «παράγουν» εγχώρια προστιθέμενη αξία, απασχόληση και εισόδημα».
Επίσης, τόνισε την ανάγκη στόχευσης πόρων σε τομείς-συμπλέγματα ανάπτυξης όπου η Ελλάδα έχει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, π.χ. για την ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης αναφέρθηκε στην αγροτική επιχειρηματικότητα, στον κατασκευαστικό κλάδο, με ειδίκευση στην ενεργειακή θωράκιση κτηρίων, και στον τουριστικό παραθερισμό.
Επίσης, η κ. Μάρκου τόνισε ότι παρόλο που η ΔΗΜΑΡ στηρίζει τέτοιου είδους πρωτοβουλίες για την ανάπτυξη («γιατί μόνο η ανάπτυξη με ταυτόχρονη διασφάλιση νέων θέσεων εργασίας είναι το αντίβαρο που μπορεί να οδηγήσει στη σταδιακή απαγκίστρωση από τους επαχθείς όρους του Μνημονίου»), δεν δίδει λευκή επιταγή.
Ολοκλήρωσε την τοποθέτηση της λέγοντας ότι «η Επιχειρησιακή Μονάδα Ανάπτυξης για την οποία νομοθετούμε σήμερα, πρέπει να είναι το τοπικό όχημα για όλα τα παραπάνω κι όχι ένα άδειο πουκάμισο, μια ακόμη υπηρεσία του δημοσίου που υπάρχει απλώς για να υπάρχει».
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας:


Κυρίες και Κύριοι Βουλευτές,
Συζητούμε σήμερα το σχέδιο Νόμου «Επείγουσες ρυθμίσεις επενδυτικών σχεδίων του νόμου 3908 του 2011 και του π.δ. 33 του 2011», με βασικό θέμα την ένταξη, στην ουσία, της «Επιχειρησιακής Μονάδας Ανάπτυξης» στο Υπουργείο Μακεδονίας Θράκης από το Υπουργείο Ανάπτυξης.
Έτσι,  το κέντρο υποδοχής αιτήσεων για επενδύσεις που αφορά την Βόρεια Ελλάδα επιστρέφει στην ουσία στο μέρος όπου πραγματικά λαμβάνονται και εγκρίνονται οι επενδυτικές αποφάσεις που αφορούν τη Γενική επιχειρηματικότητα, την τεχνολογική ανάπτυξη και την καινοτομία, την περιφερειακή συνοχή μεγάλης κλίμακας (άνω των 3 εκατ. Ευρώ), κ.λπ.
Ο νόμος αυτός είναι και μια ευκαιρία πάντως να ξανασκεφτούμε όλοι μας όλα εκείνα τα στοιχεία και τους παράγοντες που μπορούν να κάνουν τη χώρα, όχι φυσικά Ελντοράντο κερδοσκοπικών κεφαλαίων, αλλά επενδυτικό κέντρο για πραγματικές οικονομικές δραστηριότητες που «παράγουν» εγχώρια προστιθέμενη αξία, απασχόληση και εισόδημα.
Η στρατηγική της ΕΕ για έξυπνη, διατηρήσιμη και χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξη (η γνωστή «ΕΥΡΩΠΗ 2020»), αναφέρει μεταξύ των επτά εμβληματικών πρωτοβουλιών, τη στήριξη και ανάπτυξη μιας βιώσιμης και ισχυρής εγχώριας βιομηχανικής βάσης, ικανής να ασκεί ανταγωνισμό σε παγκόσμιο επίπεδο.
Το ζήτημα για εμάς λοιπόν σήμερα είναι να επαναπροσδιορίσουμε το παραγωγικό μοντέλο της χώρας, το οποίο μάλιστα να συνάδει και με τον –παραπάνω- ευρωπαϊκό στόχο!
Πως μπορεί να γίνει αυτό;
Κυρίες και κύριοι Βουλευτές,
Παράγει η Ελλάδα;
Μπορεί να παραγάγει περισσότερα;
Που βρίσκονται τα κοιτάσματα των  ανταγωνιστικών μας πλεονεκτημάτων;
Τι πρέπει και μπορεί να κάνει η κυβέρνηση γι αυτά;
Με αφορμή το σχέδιο νόμου που συζητάμε σήμερα, πρέπει να πούμε, πρέπει μάλλον κατ’ αρχάς να αντισταθούμε σε αυτό που συνήθως σήμερα λέγεται άκοπα: Ότι δηλαδή η Ελλάδα δεν παράγει τίποτα.
Η Ελλάδα, παρά την σωρευτική πτώση της μεταποίησης κατά 20% τα τελευταία τρία έτη διατηρεί περίπου μεταποιητικό τομέα της τάξης του 7% του ΑΕΠ με σημαντικές εξαγωγές και μέσα στην κρίση, με αυξητικούς ρυθμούς κάθε χρόνο 4-5%.
Παρά την κρίση λοιπόν, έχουμε μια βάση εκκίνησης.
Το ζήτημα είναι τώρα το πώς θα μεγεθύνουμε αυτή την παραγωγική βάση για να αυξήσουμε την απασχόληση και τα εισοδήματα.
Το πώς θα παραγάγουμε περισσότερα. Αυτό, επιτρέψτε μου να πω, είναι το σωστό ερώτημα. Κι όχι αορίστως να ρωτάμε όλοι γύρω μας: «Μα πότε επιτέλους θα βγούμε από την κρίση;», περιμένοντας τον ‘από μηχανής Θεό’ να μας βοηθήσει.
Για να απαντήσουμε στο ερώτημα αυτό πρέπει να στοχεύσουμε στα ανταγωνιστικά μας πλεονεκτήματα. Η Μακεδονία και ιδίως η ευρύτερη περιφέρεια της Θεσσαλονίκης, βασιζόμενη κάποτε στα πλεονεκτήματα της περιοχής, εξήγαγε περίπου 50% των ελληνικών εξαγωγών. Μπορεί αυτό να γίνει ξανά:
Ναι μπορεί. Πώς όμως;
Με μια κυβέρνηση, με ένα κρατικό μηχανισμό που θα «διευκολύνει» (facilitate) τις παραγωγικές επενδύσεις (από όπου κι αν προέρχονται) και θα αναδεικνύει έτσι τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα της χώρας.
Που θα απλοποιεί τις αναγκαίες διαδικασίες αδειοδότησης και που θα σταθεροποιεί το καθεστώς άσκησης της φορολογικής πολιτικής.
Που θα έχει σωστή οργάνωση και ορθολογική διαχείριση της χρήσης γης. Που θα απορροφά δημιουργικά τα κονδύλια του ΕΣΠΑ με την αποτελεσματική αλλά και αποδοτική χρήση των διαθέσιμων πόρων, με την υιοθέτηση και την υλοποίηση συγκεκριμένων ποσοτικών στόχων, μέσα και από την επιτάχυνση της ωρίμανσης συγκεκριμένων έργων και παρεμβάσεων.
Όλα αυτά μαζί σε συνδυασμό με μια νέα φορολογική βιομηχανική πολιτική ενίσχυσης συγκεκριμένων τομέων της μεταποίησης στους οποίους η χώρα διαθέτει σχετικά συγκριτικά πλεονεκτήματα, αλλά και σε κλάδους κρίσιμους για το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών.
Μέσα από πολιτικές κινήτρων για φορολογικές εκπτώσεις σε στοχευμένες περιοχές και κλάδους, με πολιτικές αφορολόγητων αποθεματικών, με την ενίσχυση - σε τοπικό επίπεδο - κλάδων ή/και των συμπλεγμάτων παραγωγής στα οποία δυνητικά και με αυξημένες πιθανότητες επιτυχίας, μπορούν και πρέπει να κατευθυνθούν κρίσιμοι πόροι, από όλες τις διαθέσιμες πηγές χρηματοδότησης, το ΕΣΠΑ και ιδίως το τραπεζικό σύστημα. 
Να μερικοί τέτοιοι τομείς-συμπλέγματα ανάπτυξης που ιδίως στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης, μπορεί και πρέπει να διευκολυνθούν οι επενδύσεις:
-          Η Αγροτική επιχειρηματικότητα, με  δορυφόρους τον εξαγωγικό τομέα, τη μικρής κλίμακας παραγωγή τροφίμων, τα κανάλια διανομής και μάρκετινγκ. Όλα αυτά μαζί με τοπικούς μηχανισμούς υποβοήθησης για εύρεση νέων αγορών, κ.λπ..
-          Ο κατασκευαστικός κλάδος με ειδίκευση πια στην ενεργειακή θωράκιση κτιρίων εγχωρίως.
-          Ο τουριστικός παραθερισμός με αναφορές όμως στην υγιεινή ζωή, στους δρόμους πολιτισμού, αλλά και με παρακλάδι τις μεταφορές, τις υπηρεσίες υγείας και κυρίως την εξοχική κατοικία, στην Ελλάδα,  εύπορων αλλοδαπών.

Κυρίες και Κύριοι Βουλευτές,
Στη Δημοκρατική Αριστερά, συναισθανόμενοι την κρισιμότητα της συγκυρίας για την ίδια την ύπαρξη της χώρας, έχουμε επιλέξει να στηρίξουμε πρωτοβουλίες με σαφή αναπτυξιακό χαρακτήρα, όπως η συγκεκριμένη.
Τις στηρίζουμε γιατί μόνο η ανάπτυξη με ταυτόχρονη διασφάλιση νέων θέσεων εργασίας είναι το αντίβαρο που μπορεί να οδηγήσει στη σταδιακή απαγκίστρωση από τους επαχθείς όρους του Μνημονίου. 
Αυτό δεν σημαίνει ότι έχει δοθεί κάποια λευκή επιταγή. Και στα μικρά και στα μεγάλα είμαστε παρόντες και παρακολουθούμε.

Η Επιχειρησιακή Μονάδα Ανάπτυξης για την οποία νομοθετούμε σήμερα, πρέπει να είναι το τοπικό όχημα για όλα τα παραπάνω κι όχι ένα άδειο πουκάμισο, μια ακόμη υπηρεσία του δημοσίου που υπάρχει απλώς για να υπάρχει.
Θέλω να πιστεύω ότι θα δώσουμε όλοι τον καλύτερο μας εαυτό ώστε να γίνεται κάθε μέρα, μέσα από τη «διευκόλυνση» που προσφέρει η ΕΜΑ,
κάθε μέρα και μια νέα επένδυση,
κάθε μέρα και μερικές δεκάδες νέες καθαρές θέσεις απασχόλησης,
κάθε μέρα και λίγο παραπάνω εισόδημα.

Ευχαριστώ


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΠΑΡΑΚΑΛΟΥΜΕ ΜΗ ΓΡΑΦΕΤΕ GREEKGLISH !